Samarbejdsaftale

Overgang fra Daginstitution/Børnehave til skolen

Samarbejdsaftale omfatter alle kommende skolebørn fra skoledistriktet ved Seminarieskolen. Aftalen kan rekvireres ved henvendelse til skolen.

Samarbejdsaftalen er baseret på ”Mål og principper for den gode overgang i Aalborg Kommune”, herunder værdierne:

• Helhed og sammenhæng: Det er forældrene der følger barnet gennem hele livet, derfor er det forældrenes ansvar at skabe tryghed, helhed og sammenhæng i samarbejde med skole og daginstitution
  • Fællesskaber: Børns sociale og faglige læring sker i fællesskaber, derfor er det en professionel opgave, at sikre barnets deltagelse i de fællesskaber, det er en del af
  • Professionalisme: Det er de professionelles ansvar i samarbejde med forældrene at skabe rammer, der sikrer, at overgangen fra daginstitution til skole kan foregå i en tryg atmosfære
  • Dialog: Det er vigtigt, at der foregår en ligeværdig dialog, mellem de professionelle og forældrene

Herudover bygger Aalborg Kommunes principper for overgange på principperne om:

• Barnets deltagelse
  • Forældrene som en central medspiller
  • Det professionelle samarbejde

Målet for samarbejdet mellem Seminarieskolen, Daginstitutionen Isbjørnen, Børnehaven Hans Egede og Daginstitutionen Thulevej, om børns overgange er, at børnene og deres forældre får et kendskab til et skoleliv, at forældrene har tillid til skolen og børnene er så trygge, at de deltager aktivt i skolens aktiviteter fra skolestart. Det handler om følgende

• at børnene får et kendskab til skoleliv generelt, herunder rammerne for en skoledag, generelle forventninger m.v.
  • at børnene skal lære deres egen skole at kende, kendskabet til børneklasselederen, Semidussen m.v.
  • at vi er alle en del af projektet ”Børneliv i sundbalance”, hvor vi har et udvidet samarbejdet.

Det betyder, at der dels er et samarbejde mellem skole og børnehave om børnehavernes skolestartende børn, hvor børnene får kendskab til et skoleliv, bl.a. gennem besøg og aktiviteter på Seminarieskolen og aktiviteter med børn fra begge børnehaver og personale fra skolen.

Tidlig opsporing Læs mere om tidlig opsporing

I børnehaverne arbejdes der efter metoderne i Opsporingsmodellen og sprogvurderinger.

Metoderne er:

• Trivselsevalueringer – alle børn 1 gang årligt
  • Dialogmøde – med forældre og mulige samarbejdspartnere
  • Den gode overgang – på børn i udsatte positioner udarbejdes overgangsbeskrivelse og dialogmøde med forældre og skole
  • Der udarbejdes statusbeskrivelse på tosprogede skolestarter ved behov

Formålet med metoden ”Den gode overgang” er at sikre, at vigtig viden om et barns trivsel og udvikling samt særlig behov for støtte, gives videre til den kommende skole. Så vi styrker måden, barnet bliver modtaget på.

Metoden for ”Den gode overgang” skal bringes i anvendelse, hvis der på baggrund af trivselsevaluering er brug for en ”ekstra opmærksomhed” eller ”bekymring” for et barn i forbindelse med den kommende overgang til skole.

Børnehaven og forældre udfylder i samarbejde en ”Overgangsbeskrivelse”. (Overgangsbeskrivelsen udfyldes elektronisk på børn i udsatte positioner). Overgangsbeskrivelsen overleveres til det kommende skoletilbud. Herudover afholdes dialogmøde med forældre, personale fra det kommende skoletilbud og personale fra børnehaven. Der kan evt. inviteres tværfaglige samarbejdspartnere. Børnehaven indkalder til dialogmøde.

Lokale tiltag i forbindelse med samarbejdet imellem Seminarieskolen og de omkringliggende daginstitutioner:

• Børnehaveklasseleder besøger daginstitutionerne, daginstitutionerne (kommende skolestarter) kommer ligeledes på besøg i børnehaveklassen. Dette primært med henblik på sproglig opmærksomhed og relationsdannelse.
  • Ledere i seminariekvarteret, mødes flere gange årligt (skoleleder, afdelingsleder fra skolen, dagtilbudsleder, pædagogiske ledere og leder af Fristedet).
  • Daginstitutionerne deltager i flere årligt planlagte arrangementer på skolen - DUS-teater, fastelavn, Børne OL m.m.
  • Julehyggedag - hvor alle 3 børnehaver kommer på skolen med kommende skolestarter. Dagen starter kl. 9.30 sammen med børnehaveklassen. Dagen afsluttes med forældrekaffe i tidsrummet 14.00 – 16.00. Til arrangementet deltager både børnehaveklasseleder, pædagoger fra børnehaverne samt kommende kontaktpædagog fra DUS.
  • Daginstitutionerne har mulighed for at deltage i idræt, den sidste fredag i hver måned, med kommende skolestarter. Dette er sammen med børnehaveklassen. Hver fredag, må de bruge skolens gymnastiksal.
  • Daginstitutionerne kommer jævnligt på besøg i DUS-lokalerne i formiddagstimerne.
  • Leder for DUS besøger daginstitutionerne.
  • Besøgsdage i børnehaveklassen for forældre. I den forbindelse, kommer der materialer ud i Daginstitutionerne.
  • Børnehaveklasseleder og DUS-leder deltager i jule-/forældrekaffe i daginstitutionerne.
  • Planlægningsmøde med pædagoger fra daginstitutionerne, DUS-afdelingsleder og børnehaveklasseleder.