Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Antimobbestrategi

På Seminarieskolen har vi stor fokus på elevernes trivsel og gør meget for at værne om et godt læringsmiljø. Vi er også opmærksomme på, at det kan komme under pres fra flere sider.

Derfor forholder vi os til mobning på følgende måde, uanset om den foregår direkte eller digitalt. 

Vi definerer mobning således:

  • Mobning er en enkelt persons eller en gruppes længerevarende systematiske drillerier og følelsesmæssige overgreb på en person.  

 

Digital mobning adskiller sig fra den ikke-digitale mobning på følgende punkter 

  • Den foregår gennem de sociale medier, hvor den kan deles gentagne gange.
  • Den kan være anonym, da man ikke altid kender afsenderen
  • Den kan stå på døgnets 24 timer.
  • Offeret ved aldrig hvem og hvor mange, der har set de krænkende indlæg.

Generelt kan vi sige, at mobning ikke handler om problembørn, men problemer i børnefællesskaber

 

Handleplan

Hvis mobningen finder sted, og vi som skole bliver gjort opmærksom på problemstillingen, handler vi på følgende måde

Vi afholder strukturerede samtaler med de involverede elever i nedenstående rækkefølge:  

  • Samtale med ofret eller ofrene
    1. Klargøre situationen.
    2. Støtte og omsorg, og dermed tryghed for ofret. 
    3. Kontakter forældrene med løfte om fortløbende information om, hvad der sker i processen.
  • Samtale med mobberne enkeltvis
    1. Mobberne konfronteres med situationens alvor. 
    2. Indsamler information.
    3. Kontakter forældrene.
  • Samtale med mobberne samlet
    1. Information om indholdet af de individuelle samtaler.
    2. Hvordan kan I gøre det godt igen. 
    3. Varsling om opfølgende samtale.  

På baggrund af samtalerne og informationsindsamlingen udformer trivselspersonen, klasselæreren og en repræsentant for skolens ledelse en handleplan, der beskriver, hvordan skolen fremadrettet vil arbejde med problemstillingen. Planen præsenteres for de involverede forældre.