Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fælles mål for dus 2022/23

Alsidig og personlig udvikling

Mål

  • DUS skal vise børnene, at de er værdifulde deltagere og medspillere i et socialt og kulturelt fællesskab.
  • I DUS skal der skabes muligheder, der understøtter barnets oplevelse og opfattelse af sig selv, dets følelser og dets selvværd således barnet udvikler eget selvværd og får en positiv selvopfattelse.

Metoder:

  • Vi vil give børnene mulighed for deltagelse, inddragelse og selv- og medbestemmelse.
  • Vi vil benytte principperne for ICDP, hvor vi vil guide, vejlede og stille åbne spørgsmål i situationen.
  • Vi vil skabe læringsrum, der giver mulighed for både formelle og uformelle aktiviteter.
  • Vi vil benytte principper for inklusion, pædagogiske bagdøre og fælles tredje.
  • Vi vil have et gennemgående fokus på inklusion og børnefællesskaber.
  • Primærpædagogen afholder læringssamtaler og trivselssamtaler med barnet i Dussen.

Aktiviteter:

  • Børnemøde hver måned.
  • Drama.
  • Traditioner og mærkedage.
  • Fælles forløb/ emneuger f.eks. OL, Naturens dag, kreative forløb m.m.
  • Aktiviteter med fokus på at udvikle og styrke de alsidige og personlige kompetencer.

Evaluering:

  • Referat og skema fra børnemøde lægges ind i drev.
  • Pædagogen, der er ansvarlig for aktiviteten, laver evalueringen.
  • Trivselssamtaler skal være lavet i september og marts.

Tovholderen er den, der opsamler den samlede data og konkluderer på den, til næste gang vi skal lave evaluering.

Tovholder: Milena

 

Sproglig udvikling

Mål:

  • DUS skal bidrage til at barnet opnår evnen til at udtrykke sig sprogligt gennem krops, tale-, skrift- og billedsprog.
  • DUS skal bidrage til, at barnet opnår evnen til at udtrykke sig sprogligt og sætte spor via kreative aktiviteter og udfoldelser som tegninger, malerier, musik, drama og digitale udtryksmåder.

Metoder:

  • Vi vil, gennem leg og voksen-ledte sproglige- og kreative aktiviteter, udvikle og styrke barnets sprog.
  • Vi vil guide barnet således, at det lærer at bruge sproget hensigtsmæssigt som et led i dets dannelse.
  • Vi vil benytte fagbegreber i vores aktiviteter.
  • Vi vil støtte barnet i at være formidler.
  • Vi vil være gode voksne rollemodeller (hvad udstråler jeg).

Aktiviteter:

  • Drama, musik og dans.
  • Sproglige forløb med fokus på begreber f.eks.
  • “Her bor jeg”
  • “Fra jord til bord”
  • Besøg på en bondegård.
  • Spil og leg.
  • Formidling barn til barn.
  • Sang.
  • Kreative forløb.
  • Børnemøder.
  • Events med fokus på kommunikation.

Evaluering:

  • Pædagogen, der er ansvarlig for aktiviteten, laver evalueringen.
  • Referat og skema fra børnemøde lægges ind i drev.

Tovholderen er den, der opsamler den samlede data og konkluderer på den, til næste gang vi skal lave evaluering.

Tovholder: Pia

 

Social udvikling

Mål:

  • DUS skal arbejde med en børnekultur, hvor alle børn føler sig værdifulde og ansvarlige i forhold til , at kunne mestre eget liv, samt indgå i, bidrage til, og tage ansvar, når det gælder samværet med andre.
  • Alle skal have en ven

Metoder

  • Vi vil benytte “Fri for mobberi” og “Kort og godt” til forebyggelse af mobning.
  • Vi vil benytte principperne for ICDP.
  • Vi vil fokusere på børnenes indbyrdes samspil, hvor vi vil guide og vejlede.
  • Vi vil lave målrettede aktiviteter, der fokuserer på sociale spilleregler og samarbejde, hvorved vi støtter op om børnenes venskaber.
  • Vi vil hjælpe børnene med at få lavet legeaftaler og støtte op om, at børnene deltager i hinandens fødselsdage.
  • Vi vil skabe læringsrum, der bidrager til samvær med andre i større eller mindre grupper samt skabe læringsrum for uformelle aktiviteter.
  • Vi vil lade de større børn være rollemodeller for de mindre børn i aktiviteter på tværs.
  • Vi vil samtale med børnene om venskaber.

Aktiviteter

  • Aktiviteter med fokus på at udvikle og styrke de sociale kompetencer
  • Pige- og drenge klub

Evaluering

  • Der udfyldes et venne-skema med børnenes udsagn og vores iagttagelser om venskaber af primærpædagogen.
  • Pædagogen, der laver aktiviteten med social udvikling som mål, laver evalueringen.

Tovholderen er den, der opsamler den samlede data og konkluderer på den, til næste gang vi skal lave evaluering.

Tovholder: Dorthe

 

Kulturelle udtryksformer og værdier

Mål:

  • DUS skal understøtte børnenes bevidsthed om forskellige kulturer og værdier. Det handler om at lade børnene nysgerrigt udforske - hvem er jeg, hvem er du, hvem er vi og hvorfor?
  • DUS skal give børnene mulighed for at udforske og eksperimentere med forskellige udtryksformer som f.eks. dans, kunst, musik osv.

Metoder:

  • Vi vil markere mærkedage og traditioner fra forskellige kulturer.
  • Vi vil inddrage børnene i forberedelserne og afholdelsen af mærkedagene.
  • Vi vil eksperimentere med forskellige udtryksformer. Eks. drama, kreativ, musik.

Aktiviteter:

  • Afholde kulturelle mærkedage/ traditioner.
  • Drama og musik.

Evaluering:

  • Benytte Kahoot til evaluering af traditionerne.
  • Pædagogen, der står for det kreative forløb, evaluerer.
  • Primærpædagogerne indsamler data via kahoot og afleverer til tovholder.

Tovholderen er den, der opsamler den samlede data og konkluderer på den, til næste gang vi skal lave evaluering.

Tovholder: Heidi

 

Naturen og udeliv

Mål:

  • DUS skal skabe bevidsthed om, hvordan vi påvirker naturen og hvordan naturen påvirker os.
  • DUS skal lære barnet om naturen som fysisk rum, f.eks. hvad er der i naturen, hvad kan vi se, føle og fornemme.
  • DUS skal skabe en grundlæggende naturforståelse hos børnene af f.eks. dyr og planter, økologi og økosystemer sat i sammenhæng med samfund og bæredygtighed.

Metoder:

  • Vi vil afholde 2 emneuger:

- “Danmarks Naturfredningsforenings affaldsindsamling” hvor vi får informationer og lærer om miljø.

- “Naturens uge”.

  • Vi vil bruge naturen som et uformelt læringsrum til at fremme fantasi, leg, nysgerrighed, bevægelse og kreativitet med fokus på årstiden.
  • Vi vil være rollemodeller og lære børnene at behandle naturen med respekt.

Aktiviteter:

  • Afholde Natur-uge i efteråret bl.a. med et løb med forskellige poster.
  • Deltage i Danmarks Naturfredningsforenings affaldsindsamling i foråret.
  • Ture ud af huset med naturen i fokus.
  • Båldage.
  • Så- og spirekasser.
  • Forløb med “Fra jord til bord”.

Evaluering:

  • Primærpædagogen er ansvarlig for at børnene besvarer quiz/spørgeskemaer
  • Pædagogen, der står for forløbet, evaluerer.

Tovholderen er den, der opsamler den samlede data og konkluderer på den, til næste gang vi skal lave evaluering.

Tovholder: Eva og Kenneth

 

Sundhed, krop og bevægelse

Mål:

  • Alle børn er aktiv deltagende i fysiske aktiviteter.
  • DUS skal arbejde systematisk med udvikling af børns kropsbevidsthed.
  • DUS skal lære børnene vedholdenhed gennem selvvalgte fysiske aktiviteter.
  • DUS skal give børnene større forståelse for og opmærksomhed om sundhed, kost, gode måltidsvaner og hygiejne.

Metoder:

  • Vi vil skabe rum, hvor læring om bevægelse, sundhed og hygiejne kan finde sted.
  • Vi vil tage udgangspunkt i barnets nærmeste udviklingszone.
  • Vi vil bruge didaktiske modeller.
  • Vi vil samarbejde om brobygning til fritidstilbud.
  • Vi vil lave aktiviteter årgangsvis samt på tværs af børnegrupperne med fokus på børnefællesskaber.
  • Vi vil deltage i projektet “Børneliv i sund balance”.

Aktiviteter:

  • Vi vil afholde DUS-OL.
  • Vi vil tilmelde os turneringer i eks. floorball, høvdingebold.
  • Vi vil give børnene alsidige bevægelsesmæssige oplevelser bl.a. i form af

- Svømning

- Parkour

- Semi-cup

- Dans

- Skøjtehal

- Yoga

- Skov-Stratego

- Udendørs bevægelseszoner

  • Sund morgen- og eftermiddagsmad.
  • Fælles forløb om sund kost og gode vaner.

Evaluering:

  • Pædagogen, der står for forløbet, evaluerer.
  • Aktivitetsskema.
  • K1 og K2 skemaer samt andre evalueringsmetoder.

Tovholdere er Bjarke og Tony. De opsamler den samlede data og konkluderer på den, til næste gang vi skal lave evaluering.