Alsidig og personlig udvikling
Mål
- DUS skal vise børnene, at de er værdifulde deltagere og medspillere i et socialt og kulturelt fællesskab.
- I DUS skal der skabes muligheder, der understøtter barnets oplevelse og opfattelse af sig selv, dets følelser og dets selvværd således barnet udvikler eget selvværd og får en positiv selvopfattelse.
Metoder:
- Vi vil give børnene mulighed for deltagelse, inddragelse og selv- og medbestemmelse.
- Vi vil benytte principperne for ICDP, hvor vi vil guide, vejlede og stille åbne spørgsmål i situationen.
- Vi vil skabe læringsrum, der giver mulighed for både formelle og uformelle aktiviteter.
- Vi vil benytte principper for inklusion, pædagogiske bagdøre og fælles tredje.
- Vi vil have et gennemgående fokus på inklusion og børnefællesskaber.
- Primærpædagogen afholder læringssamtaler og trivselssamtaler med barnet i Dussen.
Aktiviteter:
- Børnemøde hver måned.
- Drama.
- Traditioner og mærkedage.
- Fælles forløb/ emneuger f.eks. OL, Naturens dag, kreative forløb m.m.
- Aktiviteter med fokus på at udvikle og styrke de alsidige og personlige kompetencer.
Evaluering:
- Referat og skema fra børnemøde lægges ind i drev.
- Pædagogen, der er ansvarlig for aktiviteten, laver evalueringen.
- Trivselssamtaler skal være lavet i september og marts.
Tovholderen er den, der opsamler den samlede data og konkluderer på den, til næste gang vi skal lave evaluering.
Tovholder: Milena
Sproglig udvikling
Mål:
- DUS skal bidrage til at barnet opnår evnen til at udtrykke sig sprogligt gennem krops, tale-, skrift- og billedsprog.
- DUS skal bidrage til, at barnet opnår evnen til at udtrykke sig sprogligt og sætte spor via kreative aktiviteter og udfoldelser som tegninger, malerier, musik, drama og digitale udtryksmåder.
Metoder:
- Vi vil, gennem leg og voksen-ledte sproglige- og kreative aktiviteter, udvikle og styrke barnets sprog.
- Vi vil guide barnet således, at det lærer at bruge sproget hensigtsmæssigt som et led i dets dannelse.
- Vi vil benytte fagbegreber i vores aktiviteter.
- Vi vil støtte barnet i at være formidler.
- Vi vil være gode voksne rollemodeller (hvad udstråler jeg).
Aktiviteter:
- Drama, musik og dans.
- Sproglige forløb med fokus på begreber f.eks.
- “Her bor jeg”
- “Fra jord til bord”
- Besøg på en bondegård.
- Spil og leg.
- Formidling barn til barn.
- Sang.
- Kreative forløb.
- Børnemøder.
- Events med fokus på kommunikation.
Evaluering:
- Pædagogen, der er ansvarlig for aktiviteten, laver evalueringen.
- Referat og skema fra børnemøde lægges ind i drev.
Tovholderen er den, der opsamler den samlede data og konkluderer på den, til næste gang vi skal lave evaluering.
Tovholder: Pia
Social udvikling
Mål:
- DUS skal arbejde med en børnekultur, hvor alle børn føler sig værdifulde og ansvarlige i forhold til , at kunne mestre eget liv, samt indgå i, bidrage til, og tage ansvar, når det gælder samværet med andre.
- Alle skal have en ven
Metoder
- Vi vil benytte “Fri for mobberi” og “Kort og godt” til forebyggelse af mobning.
- Vi vil benytte principperne for ICDP.
- Vi vil fokusere på børnenes indbyrdes samspil, hvor vi vil guide og vejlede.
- Vi vil lave målrettede aktiviteter, der fokuserer på sociale spilleregler og samarbejde, hvorved vi støtter op om børnenes venskaber.
- Vi vil hjælpe børnene med at få lavet legeaftaler og støtte op om, at børnene deltager i hinandens fødselsdage.
- Vi vil skabe læringsrum, der bidrager til samvær med andre i større eller mindre grupper samt skabe læringsrum for uformelle aktiviteter.
- Vi vil lade de større børn være rollemodeller for de mindre børn i aktiviteter på tværs.
- Vi vil samtale med børnene om venskaber.
Aktiviteter
- Aktiviteter med fokus på at udvikle og styrke de sociale kompetencer
- Pige- og drenge klub
Evaluering
- Der udfyldes et venne-skema med børnenes udsagn og vores iagttagelser om venskaber af primærpædagogen.
- Pædagogen, der laver aktiviteten med social udvikling som mål, laver evalueringen.
Tovholderen er den, der opsamler den samlede data og konkluderer på den, til næste gang vi skal lave evaluering.
Tovholder: Dorthe
Kulturelle udtryksformer og værdier
Mål:
- DUS skal understøtte børnenes bevidsthed om forskellige kulturer og værdier. Det handler om at lade børnene nysgerrigt udforske - hvem er jeg, hvem er du, hvem er vi og hvorfor?
- DUS skal give børnene mulighed for at udforske og eksperimentere med forskellige udtryksformer som f.eks. dans, kunst, musik osv.
Metoder:
- Vi vil markere mærkedage og traditioner fra forskellige kulturer.
- Vi vil inddrage børnene i forberedelserne og afholdelsen af mærkedagene.
- Vi vil eksperimentere med forskellige udtryksformer. Eks. drama, kreativ, musik.
Aktiviteter:
- Afholde kulturelle mærkedage/ traditioner.
- Drama og musik.
Evaluering:
- Benytte Kahoot til evaluering af traditionerne.
- Pædagogen, der står for det kreative forløb, evaluerer.
- Primærpædagogerne indsamler data via kahoot og afleverer til tovholder.
Tovholderen er den, der opsamler den samlede data og konkluderer på den, til næste gang vi skal lave evaluering.
Tovholder: Heidi
Naturen og udeliv
Mål:
- DUS skal skabe bevidsthed om, hvordan vi påvirker naturen og hvordan naturen påvirker os.
- DUS skal lære barnet om naturen som fysisk rum, f.eks. hvad er der i naturen, hvad kan vi se, føle og fornemme.
- DUS skal skabe en grundlæggende naturforståelse hos børnene af f.eks. dyr og planter, økologi og økosystemer sat i sammenhæng med samfund og bæredygtighed.
Metoder:
- Vi vil afholde 2 emneuger:
- “Danmarks Naturfredningsforenings affaldsindsamling” hvor vi får informationer og lærer om miljø.
- “Naturens uge”.
- Vi vil bruge naturen som et uformelt læringsrum til at fremme fantasi, leg, nysgerrighed, bevægelse og kreativitet med fokus på årstiden.
- Vi vil være rollemodeller og lære børnene at behandle naturen med respekt.
Aktiviteter:
- Afholde Natur-uge i efteråret bl.a. med et løb med forskellige poster.
- Deltage i Danmarks Naturfredningsforenings affaldsindsamling i foråret.
- Ture ud af huset med naturen i fokus.
- Båldage.
- Så- og spirekasser.
- Forløb med “Fra jord til bord”.
Evaluering:
- Primærpædagogen er ansvarlig for at børnene besvarer quiz/spørgeskemaer
- Pædagogen, der står for forløbet, evaluerer.
Tovholderen er den, der opsamler den samlede data og konkluderer på den, til næste gang vi skal lave evaluering.
Tovholder: Eva og Kenneth
Sundhed, krop og bevægelse
Mål:
- Alle børn er aktiv deltagende i fysiske aktiviteter.
- DUS skal arbejde systematisk med udvikling af børns kropsbevidsthed.
- DUS skal lære børnene vedholdenhed gennem selvvalgte fysiske aktiviteter.
- DUS skal give børnene større forståelse for og opmærksomhed om sundhed, kost, gode måltidsvaner og hygiejne.
Metoder:
- Vi vil skabe rum, hvor læring om bevægelse, sundhed og hygiejne kan finde sted.
- Vi vil tage udgangspunkt i barnets nærmeste udviklingszone.
- Vi vil bruge didaktiske modeller.
- Vi vil samarbejde om brobygning til fritidstilbud.
- Vi vil lave aktiviteter årgangsvis samt på tværs af børnegrupperne med fokus på børnefællesskaber.
- Vi vil deltage i projektet “Børneliv i sund balance”.
Aktiviteter:
- Vi vil afholde DUS-OL.
- Vi vil tilmelde os turneringer i eks. floorball, høvdingebold.
- Vi vil give børnene alsidige bevægelsesmæssige oplevelser bl.a. i form af
- Svømning
- Parkour
- Semi-cup
- Dans
- Skøjtehal
- Yoga
- Skov-Stratego
- Udendørs bevægelseszoner
- Sund morgen- og eftermiddagsmad.
- Fælles forløb om sund kost og gode vaner.
Evaluering:
- Pædagogen, der står for forløbet, evaluerer.
- Aktivitetsskema.
- K1 og K2 skemaer samt andre evalueringsmetoder.
Tovholdere er Bjarke og Tony. De opsamler den samlede data og konkluderer på den, til næste gang vi skal lave evaluering.