Inklusionsgrundlag

Seminarieskolen - et fællesskab for alle

Seminarieskolen har som mål at skabe en skole for livet, for alle de børn, vi har, og som giver børnene mulighed for at udvikle sig til selvstændige og livsduelige mennesker, der aktivt kan indgå i et demokratisk samfund i stadig forandring.

Værdigrundlaget på Seminarieskolen

På Seminarieskolen skal alle børn derfor føle sig som en værdifuld del af fællesskabet. Vores opgave er - sammen med forældrene - at give alle børn muligheder for at udvikle sig både fagligt, socialt og personligt i et inkluderende læringsfællesskab med flest mulige børn. Seminarieskolen arbejder derfor systematisk og målrettet med inkluderende indsatser.

Vores værdiramme understøtter arbejdet med et fællesskab for alle og skal være skolens daglige pejlemærke for, hvordan vi interagerer med hinanden. Læring, faglighed, trivsel, omsorg, ansvar og respekt er nøgleord på Seminarieskolen.

Mindset:

Vi har den grundholdning, at alle børn og forældre gør det godt, hvis de kan - og det betyder, at barnet som udgangspunkt altid vil gøre, hvad det kan, for at leve op til omgivelsernes krav og forventninger.

I forlængelse af ovenstående ser vi de 5 målsætninger i Skoleforvaltningens vision:

• Alle børn skal kunne se, at de bliver dygtigere hver dag
  • Alle har mod på at deltage i verden
  • Alle har en ven i skolen
  • Læring foregår overvejende eksperimenterende og problemløsende
  • Alle ansatte arbejder systematisk med viden produktion

Fællesskab for alle - en inklusionsdefinition

På Seminarieskolen lægger vi os op ad skoleforvaltningens strategi om fællesskaber for alle, hvor inklusion tænkes som et bredt begreb:

Inklusion er, når alle elever oplever sig som værende en værdifuld del af fællesskabet både fysisk, personligt, socialt og fagligt.

Det vil sige:

• at alle eleverne er fysisk til stede i et læringsfællesskab på skolen, at alle eleverne i læringsfællesskabet udvikler positive selvbilleder, selvtillid og selvværd.
  • at alle elever oplever, at de i læringsfællesskabet har både samarbejdsmæssige og venskabelige relationer
  • at alle eleverne oplever en læringsprogression.

Skolens ledelse og det pædagogiske personale vil i fællesskab udvikle tydelige mål, indsatser og organisatoriske strukturer for udviklingen af et fællesskab for alle på Seminarieskolen.

Seminarieskolen - strategi for fællesskaber for alle

Skolens ledelse har ansvaret for at udvikle en organisatorisk ramme samt pædagogisk praksis for fællesskaber for alle.

Indsats - Hvordan??

• Strategi og forventninger meldes ud - Hvad er et inkluderende fællesskab? Opfølgning på årgangsteammøde hvor inspirationen fra oplæggene vendes
  • Uddannelse i f.eks. klasseledelse og at arbejde problemløsende og eksperimenterende for personalet
  • Øget fokus på og revidering af forældresamarbejdet
  • Udarbejdelse af et årshjul

Det betyder at skolens inklusionsvejleder og øvrige vejledere bringes i spil for at understøtte det inkluderende læringsfællesskab

• Procedurer for arbejdet i PLC
  • Klassekonferencer inkluderer trivsel med deltagelse af trivsels- og inklusionslærere (trivselscirklen)
  • Trivsels- og inklusionslærere deltager i et antal teammøder

Det betyder også at det pædagogiske personale samarbejder om at skabe inkluderende læringsfællesskaber ved at bringe specialpædagogisk viden bringes i spil i almenskolen. Det kunne for eksempel være:

• Ensartethed i indskolingen mht. struktur
  • Samarbejdsøvelser i klassen
  • Indretning af klasserum
  • Struktur i klasserummet (piktogrammer etc.)
  • Individuelle handleplaner for enkelte børn

Endvidere at forældresamarbejdet styrkes, således forældrene inddrages som aktive medspillere til at sikre en inkluderende kultur. Det kunne ske gennem:

• Forældrecaféer
  • Åben rådgivning (skolesocialrådgiver)
  • Forældreklasse
  • Vedholdenhed i kontakten til forældrene
  • Udvidet forældre/skole/elev samtaler, hvor trivselscirklen indgår