Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ledelsesgrundlag

Værdi

Vi ønsker en teamledelse, hvor vi i alle gøremål tilstræber at holde fokus på kerneydelsen, elevernes trivsel og læring. Med “Skoleledelsen Seminarieskolen 2020” sætter vi en tydelig retning for fælles forventninger til hvorledes ledelsen ønsker at arbejde og være tæt på kerneydelsen. Vi tror på, at vi gennem et tæt samarbejde, videndeling og fællesskaber, kan fastholde en kultur, hvor vi i meningsfulde teams og udvalg reflekterer over elevernes læring og trivsel. Teamstrukturen på Seminarieskolen er kendetegnet ved, at den skal give mening. Ledelsen sikrer, at teamsamarbejdet løbende justeres, så den understøtter det aktuelle behov. Teamledelsen tilstræber at komme tæt på praksis og gå i dialog om samme. Dels direkte via observationer dels indirekte ved deltagelse i konferencer og løbende dialoger med vejlederkorpset.

Hvis du ønsker at læse hele vores ledelsesgrundlag, kan den rekvireres ved henvendelse til skolen.

Præsentation af ledelsen

 

Skolelederstilling besættes pr. 8. september 2023

 

 

 

Jens Nielsen

 

 

   Jens Nielsen, DUS-leder

 

For mig handler ledelse om at udnytte og udvikle medarbejdernes kompetencer, viden, idéer og engagement til bedst muligt at realisere og understøtte skolens visioner, mål og prioriteringer.

Vi opnår de bedste resultater og den mest attraktive arbejdsplads, når den enkelte medarbejder med sin viden og sunde fornuft kan bidrage til, at vi finder de bedste løsninger. Og når alle medarbejdere kan træffe selvstændige beslutninger, selvfølgelig styret af skolens vedtagne mål, rammer og grundlæggende værdier.

Jeg udøver derfor ledelse på tillid og værdier fremfor regler og tilstræber delegation af ansvar og kompetence i videst muligt omfang. Jeg anerkender og accepterer mangfoldighed og forskellighed i opgaveløsningen og forventer, at målene nås og resultaterne leveres – medmindre andet bliver aftalt.

Medindflydelse og medbestemmelse er for mig både en ret og en pligt. Som leder vil jeg sikre, at medarbejderne har mulighed for indflydelse, og alle medarbejdere har pligt til at bidrage med deres viden. Jeg bestræber mig på at lytte og forventer det samme af medarbejderne – og at vi gør det med den fælles opgave for øje.

Jeg stræber hele tiden efter at blive dygtigere. Det er min forventning til medarbejderne, at de har samme ønske. Vi skal være nysgerrige og ambitiøse og opsøge og anvende viden om metoder, der skaber de bedste resultater og giver mest værdi for vores elever. Det er vores fælles opgave.

Jeg har fokus på resultater og forventer, at alle medarbejdere har fokus på at finde løsninger og har modet til at træffe beslutninger i tillid til, at fejl accepteres. Til gengæld forventer jeg, at vi lærer af vores fejl og ikke gentager dem.

Jeg er tålmodig og respekterer, at nye tiltag og ideer skal have tid til at virke. Jeg tilstræber at give tid, retning og mulighed for at komme med – men stiller krav om at medarbejder ”hopper på”, udviser handlekraft og resultater.

Jeg bestræber mig på at være leder tæt på. Det betyder blandt andet, at jeg er nærværende, har sat mig ind i tingene, giver plads, lytter, følger op. Jeg er også en leder, som stiller spørgsmål, er nysgerrige, udfordrende og støttende.

 

Henrik Martin Davidsen

 

 

 

 Henrik Martin Davidsen, viceskoleleder

 

For mig og mit lederskab handler det om at skabe en god skole. At få skabt resultater gennem andre og få de ting til at ske, som ikke ville være sket af sig selv.

Jeg er meget bevidst om, at det der ikke er mig som står ude i klassen og underviser. Det gør lærer og pædagoger så derfor definerer jeg min ledelsesfunktion som én, hvis fineste opgave er at skabe de bedst mulige rammer og forudsætninger for at de lykkes med deres kerneydelse, som igen bidrager til vores kerneopgave – at vores elever bliver så faglige dygtige og oplyste som muligt.

Jeg er ambitiøs og ønsker at skabe en langtidsholdbare skole som vil frembringe bæredygtige resultater. Jeg mener, det bedst sker gennem værdibaseret ledelse, og derfor kæmper jeg stenhårdt for ordentlige værdier, at få dem gjort forståelige, accepterede og brugbare. Værdier skal bruges i det daglige arbejde på skolen – ellers er de ligegyldige. Man kan ikke på den lange bane være helt uenig med mig, for så vidt angår de mest vigtige værdier!

Jeg har nemt ved at uddelegere og give plads til skolens medarbejder og jeg afgiver med glæde ansvaret og kompetencen til at træffe beslutninger. Omvendt forventer jeg, at alle opfører sig ordentligt, fair og ansvarsbevidst. At man gør sig umage og forsøger at gøre det bedst muligt. Min ledelsesform er baseret på tillid. Og det gør den fordi der ikke findes noget alternativ!

I mit samarbejde med leder såvel medarbejder har jeg erfaret, at jeg heller vil være foretagsom og handle, velvidende at jeg også begår fejl. Til gengæld har jeg det svært med leder og medarbejder som er langsomme og overforsigtige. Jeg forventer selvfølgelig, at man undlader at kopiere fejltagelser i det uendelige.

Det der med statsgaranti ikke motiverer mig er; ikke at kontrollere, at følge op på regler, procedurer og lignende. Derfor er det vigtigt for mig, at mine medarbejder er i stand til at lave egenkontrol og i øvrigt selvstændigt følge reglerne.

Mit ledelsesmål er, at de medarbejdere som jeg er leder for, vil sige, at ”det er sjovt, vi skabte en god skole og vi gjorde det bedste vi kunne i forsøget på at udvikle vores elever til samfunds duelige mennesker… i det mindste i den tid de arbejder sammen med mig.

 

Anders Møller Nielsen

 

 

 

  Anders Møller Nielsen, afdelingsleder K-afdelingen

 

Mit ledelsesgrundlag bygger på nysgerrighed i et 360 graders perspektiv. I min rolle som afdelingsleder har jeg en ambition, om at skabe et sted, hvor det er attraktivt at være. Det gælder både for eleverne, mine medarbejdere og ledelseskollegaer. Mine kollegaer vil opleve, at jeg tager ejerskab til deres udfordringer. Jeg vil forsøge at være medspiller til en opgaveløsning som ofte bliver bedre, hvis vi inddrager hinanden.

Jeg er optaget af at medskabe en bæredygtig arbejdsplads. For at opnå en sund balance ønsker jeg, at være en tydelig leder, hvor der er en tydelig forbindelse mellem vores arbejde og Seminarie skolens kerneopgave. Som leder vil jeg skiftevis gå forrest og trække mig, alt efter hvad situationen kalder. Gennem tillid og involvering af mine medarbejdere vil skolens værdier altid være det samlende grundlag for mit lederskab.

For mig handler ledelse også om kommunikation, da det er med til at skabe, hvem vi er som mennesker og organisation. Derfor ønsker jeg at involvere både de unge og medarbejderne for at skabe mening for den enkelte. Når vi involverer og engagerer, vokser vores viden, hvilket vil styrke de unge, medarbejderne og hele organisationen.

Jeg bestræber mig på at være en nærværende og autentisk leder, med ambitioner på eleverne, mine medarbejdere, mine ledelseskollegers vegne. Jeg er opmærksom på at jeg lykkes gennem mine medarbejdere og bestræber mig på at skabe de bedste mulige rammer for at de lykkes. Aftaler overholdes og jeg følger opgaverne til dørs. Jeg gør mig umage i mine opgaver og forventer det samme af mine omgivelser.

Jeg motiveres af at møde på en arbejdsplads, hvor der er en professionel og humoristisk tilgang til vores daglige udfordringer. Jeg er med til at skabe en god arbejdsplads ved at bidrage med ideer, initiativer krydret med en humoristisk tilgang, som kan virke som en katalysator for en god opgaveløsning.

Samtidig er jeg også min egen største kritiker i forhold til at reflekterer ind i praktiske udfordringer såvel som en mere teoretisk tilgang til hverdagens udfordringer. I den forbindelse fungerer jeg bedst i et lærende og trygt ledelsesteam, hvor vi kan dygtiggøre hinanden gennem gruppe refleksioner.

Jeg brænder for udvikling og trives i en hverdag med forandring. Jeg er opmærksom på store såvel som små tegn på udvikling og er opmærksom på, at benytte disse positive trædesten som katalysator for motivation og retning.