Skolesocialrådgivere

Ekstern skolesocialrådgiver

Særligt for Seminarieskolen er, at skolen har sin egen skolesocialrådgiver ansat.

Alle kommunale skoler i Aalborg, har ligeledes tilknyttet en skolesocialrådgiver fra Job og Velfærd. Sådan en skolesocialrådgiver er jeg. Mit navn er Mia Bech Højslev og jeg fungerer også som skolesocialrådgiver på Seminarieskolen.

Min funktion består i at styrke den tidlige og forebyggende indsats, så elever i faldende trivsel og/eller med begyndende fravær støttes så tidligt som muligt.

Jeg indgår i det tværfaglige samarbejde på skolen på lige fod med skolens psykolog, sundhedsplejerske og uddannelsesvejleder mv.

Jeg skal som skolesocialrådgiver i samarbejde med skolens medarbejdere støtte, råde og vejlede familier, der af forskellige årsager står i en vanskelig situation.

Som ekstern skolesocialrådgiver kan jeg inddrages, hvis en elev, forældre eller lærere oplever vanskeligheder, der har indflydelse på barnet eller den unges trivsel og udvikling i skolen. Det kan f.eks. være, hvis en elev har mange konflikter, megen fravær eller ved forandringer i familien.

Skolens ledelse, lærere og forældre kan sammen beslutte, at jeg deltager i et møde, hvor vi sammen kan afklare, hvilken situation eleven og familien står i, og pege på løsninger der kan skabe positive forandringer.

Herudover kan jeg være med til at understøtte samarbejdet mellem familiegruppe, skole og forældre, hvis der er brug for en kontakt hertil. Jeg kan også guide videre til andre offentlige eller frivillige tilbud.

Forældre kan også kontakte mig direkte og lave aftale om råd og vejledning.

Mine oplysninger:

Navn: Mia Bech Højslev

Kontaktoplysninger:

tlf.nr.: 9352 0753

mail: miab-jv@aalborg.dk

Aula

Træffetider på skolen: tirsdage og onsdage

Skolens socialrådgiver

Udover skolesocialrådgiver Mia Bech Højslev fra Job & Velfærd, har Seminarieskolen også sin egen skolesocialrådgiver ansat, som kun arbejder på skolen.

Jeg hedder Anne-Mette Eriksen. Min opgave består bl.a. i samarbejde med personalet på skolen, at hjælpe og støtte eleverne i at fremme trivslen.

Jeg har ikke myndighed.

Jeg kan som skolesocialrådgiver støtte og vejlede dig som forælder, hvis du har behov for det. Det kan f.eks. være dig i forhold til:

• Forældrerollen

• Forandringer i familien, f.eks. skilsmisse, sygdom eller dødsfald.

• Guidning ifh. Det kommunale system

• Andre problemstillinger

Som skolesocialrådgiver har jeg mulighed for at afholde samtaler med eleven og vi kan yde konsultativ socialfaglig bistand til lærere pædagoger og andre relevante faglige personer.

En Skolesocialrådgiver kan også inddrages, hvis du som forælder oplever vanskeligheder. Det kan fx være i forhold til, at dit barn ikke trives hjemme, måske har I mange konflikter, eller måske er der forandringer i jeres familie. Som forælder kan du sammen med personalet aftale, at jeg deltager i et møde, hvor vi sammen kan afklare, hvilken situation eleven/ familien står i, og hvilke løsninger der kan være med til at skabe en positiv forandring.

Derudover fungerer jeg også som forløbskoordinator på Seminarieskolen, når der i forhold til enkelte elever er samarbejdsrelationer til andre områder fx PPR eller Familiegruppen.

I vil som forældre derfor kunne møde mig i flere forskellige sammenhænge.

Anne-Mette Eriksen – skolesocialrådgiver og forløbskoordinator

Telefon: 93 52 07 10 (både SMS og opkald)

Mail: anne-mette.eriksen@aalborg.dk eller gennem Aula

Træffetider: Jeg træffes alle skoledage på mit kontor.