Princip for vikardækning

Formål:

Seminarieskolen ønsker at vikardække undervisningen og DUS tilbuddet med størst mulig kvalitet og med så lidt forstyrrelse af undervisningen som muligt.

Mål:

Alle timer gennemføres med relevant undervisning og ingen timer bliver aflyst. Ingen elever fra 0. – 5. klasse sendes hjem. Elever fra 6. – 9. klasse kan hjemsendes med undervisningsmateriale, som de forventes at arbejde med i de aflyste timer.

Principper:

• Det tilstræbes i første omgang at vikardække med skolens eget personale
  • Længerevarende fravær (en uge eller derover) dækkes så vidt muligt med samme vikar/lærer
  • Der vikardækkes så vidt muligt også selvom der i forvejen er en anden voksen i klassen, når det er påkrævet for at gennemføre den planlagte undervisning
  • Alle fag skal vægtes ligeligt, når man foretager vikartildeling, hvilket kan medføre omrokeringer af personalet
  • Det skal undgås, at naboklassens lærer/pædagog fører tilsyn med en klasse, da dette ødelægger undervisningen i begge klasser
  • Tilsyn i pauserne er også en del af vikardækningen. Det er personalets ansvar at sikre, at vikaren er orienteret om dette
  • Der etableres et understøttende tilsyn og supervision af vikarer
  • Forældre orienteres via AULA ved længerevarende fravær

Skolens ansvar:

• Det er skolens ansvar at vikardække med kvalificeret arbejdskraft, så undervisningen kan gennemføres så tæt på den almindelige undervisning som muligt.

Lærerens ansvar:

• Det forventes, at den fraværende lærer udarbejder et vikarmateriale, som er udførligt og har fagligheden i fokus, med det i tankerne, at en vikar skal kunne gennemføre det.

Forældrenes ansvar:

• Det forventes at forældrene sørger for at eleverne møder op og er motiverede til at arbejde flittigt, også i timer der læses med vikarer.