Formål:
Skole/hjemsamtaler skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling.
Mål:
- Samtalen skal give forældrene et billede af barnets faglige udbytte, og er med til at sikre at evt. faglige udfordringer opdages i tide.
- Samtalen skal sikre dialog mellem lærere og forældre i forhold til fastsættelse og opnåelse af målene for barnets faglige udvikling og potentiale.
- Samtalen sikrer konkrete aftaler mellem skolen og forældrene om, hvordan forældrene kan støtte deres barn i at nå de faglige mål.
- Samtalen understøttes af Meddelelsesbogen samt relevante test og data.
- Samtalen kan endvidere omhandle barnets trivsel.
Skolens ansvar:
- Skolen tilstræber at indkalde til samtalen i tilpas tid, og afholde samtalerne, så alle forældre har reel mulighed for at deltage.
- Skolen indkalder i 0.-7. til skole/hjemsamtaler to gange om året.
- 8.-9. klasse indkaldes der til en obligatorisk skole/hjemsamtale og derudover indkaldes til behovssamtaler.
- Skolen vurderer løbende, om der er brug for ekstra samtaler mellem skolen og hjemmet.
- Skolen taler med forældrene om, hvordan hjemmet kan støtte deres barns læring.
- Skolen har til skole/hjemsamtaler primært fokus på dansk og matematik, og vil kunne inddrage bidrag fra andre fag.
- Skolen informerer når der er nyt i Meddelelsesbogen forud for skole/hjemsamtalerne, så forældrene kan bruge dem som forberedelse til skole/hjemsamtalen.
- Skolens ansvar at sikre tolk til samtalerne.
Forældrenes ansvar:
- Forældrene forbereder sig til samtalen ved at gennemgå Meddelelsesbogen sammen med deres barn.
- Forældrene tilstræber, at mindst én forælder deltager i samtalen.
- Som udgangspunkt deltager barnet i skole/hjemsamtalen. Vigtigt at afstemme med klasselæreren, hvis barnet ikke deltager.