Sundhedspolitik

Med Seminarieskolens sundhedspolitik tilstræber vi at efterleve anbefalingerne fra Skoleforvaltningen og Fødevarestyrelsen.

Formålet med sundhedspolitikken er at skabe fokus på elevernes trivsel samt kostens betydning for elevernes velvære og indlæringsevne. Sundhedspolitikken er udarbejdet i bestræbelserne på at skabe livsduelige elever og opfylde Aalborg Kommunes Skoler Vision ”Noget at have det i”.

Idet eleverne og de ansatte opholder sig mange timer på skolen, er det særligt vigtigt med en god sundhedspolitik. Seminarieskolen ønsker med sin sundhedspolitik at skabe særlig fokus på:

• At der på skolen kan købes et sundt frokostmåltid til fornuftige og konkurrencemæssige priser
  • Der skal være gode rammer omkring spisesituationer
  • Der skal være gode rammer omkring indlæringssituationer
  • Bevægelse skal tænkes ind i undervisningen
  • Restriktiv rygepolitik – (ingen rygning på skolens område) gerne med tilbud om rygeafvænning til elever og de ansatte
  • Restriktiv alkoholpolitik – (ingen alkohol på skolens område)

Sundhedspolitikken skal bidrage til, at eleverne skal opleve sund kost og livsstil som en naturlig del af hverdagen. Sundhedspolitikken skal medføre, at eleverne og skolens ansatte får/bibeholder en sund livsstil generelt. Dette skal bl.a. gøres ved at give skoleelever, ansatte og forældre praktisk viden og erfaring med:

• Kostens betydning for indlæringen
  • Trivslens betydning for indlæringen og selvværdet
  • Rygning og alkohols skadelige påvirkning af kroppen/indlæringsevnen
  • Motionens/bevægelsens positive påvirkning af kroppen/indlæringsevnen

Hele politikken kan rekvireres ved henvendelse til skolen.